måndag 1 februari 2010

har varit sjuk, under arbetstid

Första gången sen jag kom hit har jag alltså varit riktigt dålig, och då menar jag inte bara en jobbig förkylning. Usch! Men de är ju inget jag inte kan hantera. Istället ringer man upp bossen och frågar om det finns något man kan göra hemifrån. Ja, jag vet. Lite skadad blir man av att jobba på en "charity". Lite som om när jag var i skolan, man kan liksom inte riktigt gå hem för dagen och sen inte tänka på det som måste göras. Gör det mig till arbetsnarkoman eller bara lojal mot mitt jobb och chef? Hm...

Vad man kan göra när man är sjuk är att kolla på svtplay och speciellt på Skavlan, typ en av två av de bästa talkshowerna i världen. Enligt mig.

I alla fall så har han någon skön människa som vet vettigare saker om världen än vad du och jag gör. Så t ex denna snubbe han hade nu var en filosof och författare, och de pratade om hur viktigt det är att vi gillar eller tom älskar vårt jobb. Människor fungerar som så att vi tänker på livets existens, och därför jobbar vi, för att hålla oss upptagna. Det är därför som sjukskrivna blir deppiga, för de har tiden att tänka på meningen med livet. Men med vår modernitet har vi nu också insett att vårt jobb måste ha en mening. Han sa att i USA så har man företagssånger och massor av annat för att få arbetaren att gilla sitt jobb. Här har amerikanerna fattat det, för det är när arbetaren gillar sitt jobb som blir de mer effektiva.

Därför är det gött att trots att jag är sjuk så har jag ett fantastiskt jobb. Ett jobb som jag oftast älskar. Speciellt när vi ser effekten av så lite vi gör för några ungar, eller ah(!) några är väl fel ord. Sisådär 8-10 tusen ungar. Under en termin. Hm.. Ja, det känns rätt bra. Nu vill jag börja sticka igen, för jag har stickat klart min första mössa. Den blev klar i fredags och är asgrym! Något för varm men. Nu måste jag nog röja lite på rummet, man lever ju loppan när man är sjuk.




Puss och Kram

1 kommentar:

  1. Hallå!
    Du skriver fantastiskt bra, så roligt att läsa, så berättande.
    Hoppas du mår bättre i dag vännen.
    Du gör ett kanonjobb tycker jag och du är en helt fantastisk person. Så stolt över dig, mitt barn.
    Pappa

    SvaraRadera