torsdag 10 december 2009

Böcker, böcker, böcker

Först vill jag bara säga att det är sjukt kul att just du läser min blogg. Jag uppskattar det verkligen. Särskilt du Ida Wernvik, detta är ett erkännande om att jag inte har glömt dig! <3


Idag har varit en bra och go' dag. Jag har gjort en del jobb, vi har repeterat julspelet som vi ska göra med dagis imorn och jag hittade massor med böcker. Ja! Massor. De bara låg där i kyrksalen och skräpade. Det är böcker som inte blev sålda under "Darkes Fair", en marknad och årlig tillställning i kyrkan där vi hyser vårt kontor. Nu skulle de skänkas vidare till välgörenhet, och vilken tur att jag räddade vissa exemplar! Jag hittade bland annat Dan Browns Da Vinci Code, Marian Keys Suchi for Beginners, en narnia bok och Jane Austens Mansfield Park. Det fanns dussintals tjejiga böcker med fashionistas som huvudkaraktärer och färgglada omslag, men jag var tvungen att hålla fast vid att en plastkasse var nog. Hoppas att jag kommer läsa mycket under tiden jag är här. Och då menar jag inte på mitt rum, för det vore ju tråkigt om jag bara satt hemma och läste böcker. Nej, jag ska uppfölja mina drömmar och fortsätta sitta med min luffarfilt, inköpt på Ikea, och läsa i Londons: parker, trappor och kaféer.

På tal om böcker, eftersom jag nu äntligen har bibliotekskort och hängde på Léa och Joe i tisdags till biblioteket i Potter bar så håller jag envist, med glimten i ögat, på att försöka ta mig igenom boken 6 steps songwriting success. Tycker att man kanske inte kan lära sig sådant som att skriva låtar av en bok, men tyckte ändå att det kunde vara intressant läsning. Efter att ha läst förordet var jag helt enkelt fast. Håller på att analysera mina favoritlåtar och Jason Blume, som skrivit boken, uppmanar läsaren att tillämpa detta man lär sig om låtens form i sina egna låtar. Men, tänkte jag, jag läser för att jag vill lära mig skriva låtar, jag har ju inte börjat riktigt än. Det är ju därför jag envist läser den! Konstigt. Men så snubblade jag över denna låt när jag letade efter sånger att analysera. Tycker på något sätt jag känner igen mig i raderna av:

Bo Kaspers Orkesters Fullkomligt Kaos



Andra har så fin planering
Tid och råd med renovering
Och nya kök som luktar lite klor

Det ska va på vissa sätt
Stilrent ner i helvetet
Vårt palats är ett fullkomligt kaos



2 kommentarer:

  1. Låter inte helt fel liksom... ;)

    /Martin

    SvaraRadera
  2. Kaos är granne med Gud! skriver E J Stagnelius i dikten: Vän!I förödelsens stund. En bra dikt finns på webben! Läs den och begrunda! Kram mamma

    SvaraRadera